هندزفری تایپ سی بهترین است یا خیر

هندزفری تایپ سی بهترین است یا خیر

مقایسه هندزفری تایپ سی با هندزفری بلوتوثی و جک 3.5میلیمتری

آیا حقیقت دارد که کیفیت صدای هندزفری تایپ سی بیشتر از هندزفری‌ جک 3.5 میلیمتری می باشد را باید بررسی کنیم. هندزفری تایپ سی بهتر است یا هندزفری بلوتوثی؟ برای مقایسه هندزفری تایپ سی با سایر انواع هندزفری بایستی حتما به چه نکاتی توجه کنیم؟ اگر شما هم قصد خرید یک هندزفری جدید را دارید، احتمالا این سوالات در ذهن‌تان مطرح شده‌اند. همه این هندزفری ها صداها را منتقل می‌کنند؛ اما برخی با کیفیت بیشتر؛ برخی با نویز بالاتر یا تاخیر کمتر. این که کدام‌یک از این هندزفری ها بهتر است، کاملا بستگی به بودجه و نیازهای شما دارد. به طور کلی اگر به دنبال یک هندزفری با نویز کمتر و کیفیت بهتر هستید، هندزفری های تایپ سی را انتخاب کنید. در مقابل، اگر به فاکتورهای دیگری مثل میزان سازگاری، دوام، قیمت و ... هم اهمیت می‌دهید، ادامه مطلب را بخوانید. شاید انتخاب دیگری داشته باشید.

بهترین جایگزین هندزفری جک 3.5 میلیمتری: هندزفری تایپ سی یا بلوتوثی

همه ما سال‌های زیادی با انواع هندزفری سیمی از نوع جک 3.5 میلیمتری زندگی کردیم. تا این که یک روز اپل تصمیم گرفت که دیگر پورت جک هندزفری را از روی آیفون‌ های خود حذف کند. با وجود اعتراضات تمام کاربران، برندهای دیگر مثل: سامسونگ، شیائومی و غیره هم به این حذف ناجوانمردانه ادامه دادند. همین موضوع موجب شد که مردم به سراغ گزینه‌های جایگزین یعنی: هندزفری های بلوتوثی یا تایپ سی بروند. هندزفری های بلوتوثی در نگاه اول جذاب‌تر به نظر می‌ رسیدند. برای همین بیشتر مورداستقبال قرار گرفتند؛ اما یک مشکل اساسی داشتند. آن‌ها با باتری کار می‌کردند و نیاز به شارژ داشتند. این محدودیت موجب شد که خیلی‌ها گزینه دوم یعنی هندزفری تایپ سی را انتخاب کنند. با این که می‌گفتند هندزفری‌ تایپ سی کیفیت صدای بیشتری دارد؛ ولی این هندزفری هم نتوانست کاملا جایگزین هندزفری جک 3.5 میلیمتری شود. هنوز که هنوز است خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای خرید یک هندزفری جدید type C از یک مبدل تایپ سی به جک 3.5 بهره گیری کنند. کابلی که اتصال هندزفری جک 3.5 میلیمتری را به درگاه تایپ سی ممکن می‌کند. واقعا چرا؟

مقایسه هندزفری تایپ سی با هندزفری سیمی جک 3.5 میلیمتری

چرا با وجود جدیدبودن، هندزفری تایپ سی نتوانست هندزفری های سیمی قدیمی را از رده خارج کند؟ آیا هندزفری های تایپ سی واقعا کیفیت صدای بهتری نداشتند یا مشکل دیگری سر راه بود؟ بیایید برای مقایسه هندزفری تایپ سی با سایر انواع هندزفری جک 3.5 میلیمتری از نظر کیفیت، ساختار آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم:

_ انتقال صدا با نویز کمتر و قابلیت‌های جدیدتر؛ از مزایای هندزفری تایپ سی در مقایسه با هندزفری سیمی

گفتیم که سیگنال‌های صوتی از یک DAC عبور داده می‌شوند. در گوشی‌هایی که به پورت جک 3.5 میلیمتری مجهز هستند، این مبدل در گوشی قرار دارد. پس سیگنال‌ها قبل از ارسال به سیم هندزفری تبدیل می‌شوند. در مقابل، سیگنال‌های صوتی دیجیتالی در هندزفری های تایپ سی از DAC داخلی خود هدفون عبور داده می‌شوند. این DAC معمولا نزدیک به بلندگوهای هندزفری است. کوتاه‌شدن مدارها و نزدیکی مبدل به بلندگوها موجب ایجاد اعوجاج و نویز کمتری می‌شود. در نتیجه شما صدای واضح‌تر و بدون نویزی را با یک هندزفری تایپ سی می‌شنوید.  به غیر از این، هندزفری های تایپ سی ساختار جدیدتری دارند. کنترل های صوتی داخلی، پشتیبانی از صدای فراگیر و قابلیت خاص حذف نویز از جمله ویژگی ‌های هستند که در ساختار جدید آن‌ها گنجانده شده ‌اند. تمام این ویژگی‌ها به افزایش کیفیت صدای خروجی هندزفری تایپ سی کمک زیادی می ‌کند.

_ کیفیت صدا؛ هندزفری تایپ سی بهتر است یا هندزفری جک 3.5 میلیمتری

جواب کوتاه این است: هندزفری های تایپ سی کیفیت صدای بالاتری دارند. هندزفری های جک 3.5 میلیمتری سیگنال‌های صوتی را به صورت آنالوگ دریافت می‌کنند، در حالی که هندزفری های type c سیگنال‌های صوتی را به صورت دیجیتال انتقال می‌دهند. انتقال سیگنال‌های دیجیتال از طریق پورت‌های USB-C با دقت و کیفیت بیشتری همراه است. همین موضوع موجب می‌شود که کیفیت صدای هندزفری های تایپ سی بهتر از هندزفری های جک 3.5 میلیمتر باشد؛ البته بستگی به مدل هندزفری هم دارد. سیگنال ‌های دیجیتالی که توسط هندزفری های تایپ سی منتقل می‌شوند، با این که دقت و کیفیت بیشتری دارند؛ اما برای ما قابل شنیدن نیستند. نتیجه اینکه، بایستی حتما از مبدل دیجیتال به آنالوگ یا DAC عبور داده شوند. کیفیت این مبدل بسیار مهم است. اگر DAC هندزفری قدرت لازم را نداشته باشد، هنگام تبدیل سیگنال ‌ها موجب کاهش کیفیت صدا می‌شود. پس اگر به دنبال صدای باکیفیت‌ت ری هستید، بایستی حتما به سراغ بهترین مدل‌های هندزفری تایپ سی در بازار بروید که احتمالا DAC قوی ‌تری دارند.

مقایسه هندزفری تایپ سی با سایر انواع هندزفری جک 3.5 میلیمتری از نظر سازگاری

پورت Type C به عنوان یک درگاه استاندارد جهانی به تمام دستگاه‌های جدید اضافه شده است. از لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های موبایل گرفته تا تبلت‌ها. حتی آیفون‌های جدید اپل هم به جای درگاه لایتنینگ، پورت تایپ سی دارند. نتیجه اینکه، یک هندزفری تایپ سی را خواهید توانست به بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، موبایل‌ها و دستگاه‌های جدیدتر وصل کنید. در مقابل، در بسیاری از دستگاه‌ها دیگر خبری از پورت جک 3.5 میلیمتری نیست.

_ دوام و طول عمر بیشتر؛ از مزایا هندزفری های تایپ سی در مقایسه با هندزفری های معمولی

حتما قبول دارید که هندزفری های سیمی با جک 3.5 میلیمتری طول عمر کمی دارند. بیشتر آن‌ها پس از مدتی بهره گیری به دلیل ایجاد پارگی در قسمت‌های داخلی و به خصوص نزدیک به پایه خراب می‌شوند. در برخی از مدل‌ها حتی ساییدگی در قسمت جک هم موجب از کارافتادن هندزفری خواهد شد. کمی عجیب است ولیکن می‌گویند که هندزفری های تایپ C دوام و طول عمر بالاتری دارند. کانکتور هندزفری تایپ سی ساختار محکم‌تری دارد. به همین دلیل در اثر وصل و جداکردن‌های مکرر به ندرت دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر، این هندزفری ها معمولا با کابل‌های مرغوب‌تری هم تولید می‌شوند که روی افزایش طول عمر آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

مزیت بزرگ هندزفری جک 3.5 میلیمتری در مقایسه با هندزفری تایپ سی: قابلیت شارژ همزمان

این که بهره گیری از هندزفری تایپ سی راحت‌تر است یا هندزفری سیمی معمولی؛ بستگی به عوامل مختلفی دارد. برخی‌ها معتقدند که وصل‌کردن هندزفری تایپ سی به گوشی راحت‌تر است؛ اما به نظر ما تفاوت زیادی ندارد. تنها تفاوتی که می‌تواند روی انتخاب بین هندزفری تایپ سی و هندزفری جک 3.5 میلیمتری تاثیر بگذارد، قابلیت شارژ هم‌زمان است. در گوشی ‌های هوشمند تنها یک پورت تایپ سی وجود دارد. نتیجه اینکه، نخواهید توانست در زمان بهره گیری از هندزفری تایپ سی گوشی خود را هم شارژ کنید. در صورتی که، اگر گوشی شما هم‌ پورت تایپ سی و هم جک هندزفری را داشته باشد، با بهره گیری از یک هندزفری با جک 3.5 میلیمتری این مشکل را نخواهید داشت.

قیمت هندزفری تایپ سی در مقایسه با هندزفری سیمی

از نظر قیمت مقایسه هندزفری تایپ سی با سایر انواع هندزفری های سیمی موضوع مهمی را نشان می‌دهد؛ قیمت هندزفری های تایپ سی بسیار بیشتر است. این موضوع تا حدی به کیفیت بالای این هندزفری ها برمی‌گردد؛ اما ترند و جدید بودنشان هم بی‌ تاثیر نیست.

مقایسه هندزفری تایپ سی با هندزفری بلوتوثی

هندزفری های بلوتوثی در چند سال گذشته بسیار محبوب شده ‌اند؛ اما آیا بهتر از هندزفری های تایپ سی هستند را بررسی خواهیم کرد.

کیفیت صدای هندزفری تایپ سی در مقایسه با هندزفری بلوتوثی

با این که هندزفری های بی‌سیم روزبه‌روز پیشرفته‌تر و باکیفیت‌تر می‌شوند؛ اما هنوز از نظر کیفیت به پای هندزفری های سیمی نمی‌رسند. هندزفری های سیمی و به خصوص نوع تایپ سی آن‌ها صدا را با کمترین فشرده‌سازی و بدون حذف اطلاعات منتقل می‌ کنند. به همین دلیل صدا با همان جزییاتی که تولید شده به گوش شما می‌رسد. در صورتی که، هندزفری های بلوتوثی به دلیل نداشتن سیم و اتصال مستقیم نمی‌ توانند تمامی جزییات صدا را منتقل کنند.

مقایسه هندزفری تایپ سی با سایر انواع هندزفری بی‌سیم از نظر راحتی بهره گیری

هندزفری های بلوتوثی با قابلیت اتصال بی‌سیم؛ سیم‌ها را حذف کرده‌اند. این بزرگترین مزیت آن‌هاست که موجب راحتی بهره گیری از آن‌ ها در هر موقعیتی می‌شود؛ از پیاده‌روی و ورزش گرفته تا خرید و غیره. به علاوه، با هندزفری های بلوتوثی دیگر از گره‌خوردن سیم‌ها و دردسرهای آن‌ ها نیز خبری نیست. 

_ تاخیر؛ نقطه ضعف هندزفری های بلوتوثی

هندزفری های بی‌سیم به لطف فناوری بلوتوث به گوشی‌های هوشمند متصل می‌شوند. نتیجه اینکه، طبیعی است که با تاخیر صدا را پخش کنند. این تاخیر اگرچه خیلی زیاد نیست؛ اما ممکن است در زمان تماشای فیلم و به خصوص بازی آزاردهنده باشد. البته در مدل‌های پیشرفته‌ تر هندزفری بلوتوثی این تاخیر به حداقل رسیده است؛ با این وجود اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید یا تاخیرهای هرچند کم را هم تحمل نمی‌کنید، بهتر است که به فکر هندزفری تایپ سی باشید.

_ بدون نیاز به شارژ؛ مزیت هندزفری type c در مقایسه با هندزفری بی‌سیم

حذف سیم‌ها در هندزفری بلوتوثی ایده‌ای بی‌نظیر بود؛ اما یک دردسر جدید به وجود آورد. هندزفری‌ بلوتوثی را به باتری‌ ها وابسته کرد. باتری‌ هایی که طول عمر محدودی دارند و بایستی حتما به صورت مرتب شارژ شوند. در مقابل، هندزفری تایپ سی بدون محدودیت در هر زمانی آماده بهره گیری هستند.

مقایسه هندزفری تایپ سی و هندزفری بلوتوثی از نظر سازگاری

تقریبا تمامی گوشی ‌ها و دستگاه‌ های قدیمی و جدید قابلیت اتصال به بلوتوث را دارند. نتیجه اینکه، خواهید توانست بسیار راحت یک هندرفری بی‌سیم را به هر دستگاهی از گوشی و لپ‌تاپ گرفته تا تلویزیون و ضبط خودرو وصل کنید. در صورتی که، دستگاه‌های قدیمی‌تر پورت تایپ سی ندارند؛ حتی در بسیاری از دستگاه‌ های جدید مانند تلویزیون‌ ها هم هنوز از پورت تایپ سی بهره گیری نمی‌شود.

_ قابلیت اتصال همزمان به چند دستگاه؛ مزیت رقابتی هندزفری های بلوتوثی

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی هندزفری های بلوتوثی قابلیت اتصال همزمان آن ‌ها به چند دستگاه است. البته تنها برخی از مدل‌ها این قابلیت را دارند. اتصال هم‌زمان هندزفری بلوتوثی به دستگاه‌های مختلف در بسیاری از مواقع به کارتان می‌آید. مثلا فرض کنید که با هندزفری خود در حال گوش‌دادن به موسیقی پخش‌شده در لپ‌تاپ هستید و همان موقع کسی با گوشی تماس می‌گیرد. در این صورت، بدون نیاز به قطع اتصال خواهید توانست به راحتی تماس خود را با هندزفری پاسخ دهید. عالی‌ست؛ موافقید؟

طول عمر و دوام هندزفری های تایپ سی بیشتر است یا هندزفری های ‌بیسیم

در نگاه اول به نظر می‌رسد هندزفری های تایپ سی به دلیل داشتن سیم حساس‌تر باشند؛ چون احتمال کشیدگی یا پارگی آن‌ها زیاد است. در صورتی که مزیت هندزفری های تایپ سی در بیشتر مدل‌ها بهره گیری از کابل‌های بسیار مقاوم است. کابل‌هایی که دوام بالایی دارند و به ندرت دچار خرابی می‌شوند. در آن طرف، هندزفری های بلوتوثی واقعا طول عمر کمتری دارند. باتری‌های این هندزفری ها بعد از مدتی بهره گیری ظرفیت نگهداری شارژ خود را از دست می‌دهند. به‌علاوه، در بیشتر مدل‌ها هم امکان تعویض باتری فرسوده وجود ندارد.

قیمت هندزفری تایپ سی در مقایسه با هندزفری بلوتوثی

قیمت هندزفری های بلوتوثی با توجه به امکاناتی که دارند، بسیار متفاوت است. برای همین مقایسه هندزفری تایپ سی با سایر انواع هندزفری بلوتوثی از نظر قیمت کار آسانی نیست. با این وجود، معمولا قیمت هندزفری های بلوتوثی با کیفیت مشابه بیشتر از هندزفری های تایپ سی است.

هندزفری تایپ سی؛ بلوتوثی یا جک 3.5 میلیمتری؛ انتخاب شما کدام است

مقایسه هندزفری تایپ سی با سایر انواع هندزفری نشان داد که

  • کیفیت صدا و دوام هندزفری تایپ سی از همه بهتر می باشد؛
  • سازگاری هندزفری بلوتوثی بیشتر و بهره گیری از هندزفری بلوتوثی راحت ‌تر می باشد؛
  • هندزفری بلوتوثی گران‌ترین و جک 3.5 میلیمتری ارزان‌ترین می باشد؛
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)