کابل شارژ لایتنینگ

کابل شارژ لایتنینگ

کابل شارژ لایتنینگ چیست و کاربرد آن

سال 2012 بود که اپل درگاه شارژ دستگاه‌های خود را تغییر داد و به این ترتیب، پورت لایتنینگ را معرفی کرد. برای شارژ آیفون با این پورت جدید نیاز به کابل جدیدی هم بود. این کابل جدید، لایتنینگ نام داشت که همان موقع پا به دنیای لوازم جانبی گذاشت. کاربران محصولات اپل با استفاده از این کابل می‌توانند دستگاه‌های خود را شاژر کنند. البته این محصول کاربرد ها و مشخصات دیگری هم دارد. برای این که بدانید مشخصات کابل شارژ لایتنینگ چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد، با ما در ادامه همراه باشید.

آشنایی با درگاه Lightning 

پیش از این که با کابل لایتنینگ آشنا شوید، باید پورت لایتنینگ را بشناسید. پورت Lightning ، همان درگاه کوچکی است که در قسمت پایین برخی از آیفون ‌ها، آی‌ پد ها و آی ‌پاد ها دیده می‌شود. این پورت برای اولین بار در سال 2012 و با عرضه آیفون 5 معرفی شد. از آن زمان به بعد در زیر بسیاری مدل‌های آیفون، آی‌پد و برخی لوازم جانبی اپل قرار گرفت. در واقع، درگاه لایتنینگ به عنوان یک رابط شارژ به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های اپل مثل: آیفون و آی‌پد طراحی شد. این پورت در مقایسه با پورت 30 پینی که پیش از این در محصولات قدیمی‌تر آیفون استفاده می‌شد، کوچک‌تر و مقاوم‌تر است.

مشخصات کابل شارژ Lightning 

کابل لایتنینگ، نوعی کابل است که در یک طرف آن کانکتور لایتنینگ و در طرف دیگر یک کانکتور USB دیده می‌شود. کانکتور لایتنینگ این کابل به پورت لایتنینگ دستگاه‌ های اپل متصل می‌شود. در حالی که کانکتور USB این کابل برای اتصال به یک منبع برق کاربرد دارد. این کانکتور را می‌توان به آداپتور برق، کامپیوتر یا سایر دستگاه‌هایی که از USB پشتیبانی می‌کنند، وصل کرد. با اتصال این کابل به شارژ دیواری، شما می‌توانید آیفون، آی‌پد و غیره خود را شارژ کنید. کاربرد دیگر این کابل، انتقال داده است. شما می‌توانید با متصل‌کردن این کابل به آیفون و کامپیوتر از آن برای انتقال تصاویر، ویدیوها، فایل‌ها و غیره خود هم استفاده کنید؛ آن هم در حالی که آیفون شما شارژ می‌شود. هم‌چنین، برای اتصال به لوازم جانبی دیگری مثل اسپیکر، هدفون، دوربین و غیره هم می‌توانید روی این کابل حساب کنید. البته ممکن است برای برقراری اتصال نیاز به مبدل‌ هایی مانند رابط لایتنینگ به تایپ سی داشته باشید.

مزایای پورت لایتنینگ

شرکت اپل برای طراحی تک تک جزییات محصولات خود حساسیت بالایی به خرج می‌دهد. اگر نگاهی به طراحی پورت لایتنینگ هم داشته باشید، به راحتی متوجه این موضوع می‌شود. پورت لایتنینگ مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

_ طراحی ظریف و مقاوم؛ از مشخصات پورت لایتنینگ آیفون

قبل از این که اپل پورت لایتنینگ را به دستگاه‌های خود اضافه کند، از یک پورت 30 پینی برای شارژ آن‌ها استفاده می‌کرد. این پورت بسیار بزرگ‌تر از پورت لایتنینگ بود. اتصال کابل به پورت قبلی به راحتی امروز نبود. از طرف دیگر، تنها قابلیت انتقال انرژی و نه داده را داشت. در مقابل، پورت لایتنینگ کوچک‌تر، مقاوم‌تر و چندمنظوره طراحی شده است. به علاوه، به دلیل ابعاد کوچک‌تر، استفاده از کانکتورهای قوی‌تر و طراحی دوطرفه کمتر آسیب می‌بیند. این ویژگی‌های کمک می‌کنند تا احتمال خرابی یا ساییدگی آن در طول زمان هم کم باشد. پورت لایتنینگ اپل در مقایسه با نسل قبلی خود از شارژ سریع‌تر و انتقال داده پشتیبانی می‌کند. استفاده از این پورت به اپل اجازه داد تا تلفن‌های هوشمند خود را نازک‌تر و سبک‌تر طراحی کند.

_ متقارن‌ بودن، بزرگترین مزیت پورت لایتنینگ

درگاه ‌های لایتنینگ طراحی متقارنی دارند. به این معنی که شما می‌توانید کانکتور کابل را از هر دو سمت آن وارد درگاه کنید؛ بدون این که نیاز باشد قبل از این کار نگاهی به کابل و پورت بیندازید. این مزیت زمانی که بیشتر گوشی‌های اندوریدی به درگاه micro usb مجهز بودند، محسوس‌تر بود. چرا که این نوع پورت‌ها طراحی نامتقارنی داشتند. پس کاربران گوشی‌های اندرویدی باید قبل از واردکردن کانکتور کابل شارژ به پورت گوشی خود ابتدا جهت آن را بررسی می‌کردند. بدون این کار احتمال این که کابل را به اشتباه وارد پورت کنند، زیاد بود. با هر بار اتصال اشتباه هم به پورت و هم به کانکتور شارژ آسیب وارد می‌شد. در آن زمان سهولت استفاده از کابل‌های لایتنینگ بیشتر مطرح بود؛ تا این‌که گوشی‌های اندرویدی هم بعد از 2015 به پورت تایپ سی مجهز شدند که درست مثل لایتنینگ طراحی متقارنی دارد.

_ قابلیت انتقال هم‌زمان انرژی و داده؛ از مزایای کابل شارژ لایتنینگ

همانگونه که اشاره نمودیم پورت لایتنینگ نه تنها برای شارژ آیفون، آی‌پد، ایرپاد و غیره کاربرد دارد؛ بلکه برای منتقل‌کردن داده‌ها هم می‌توان از آن استفاده کرد. این کابل قابلیت پردازش دیجیتال و آنالوگ را دارد. در واقع، اگر شما آیفون یا آیپد خود را به لپ‌تاپ متصل کنید، هم‌زمان که دستگاه‌ شما شروع به شارژشدن می‌کند، می‌توانید فایل‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و غیره را از آیفون یا آیپد به لپ‌تاپ انتقال دهید. هم‌چنین، انتقال فایل از لپ‌تاپ به آیفون یا آیپد هم به همین ترتیب امکان‌پذیر است.

_ قدرت بالا در انتقال انرژی؛ از مزایای پورت لایتنینگ

مزایای کابل شارژ لایتنینگ چیست؟ کابل‌های شارژی که به پورت لایتنینگ متصل می‌شوند، در مقایسه با کابل‌های معمولی usb توان بالاتری در انتقال انرژی دارند. این کابل‌ها می‌توانند تا 12 وات انرژی را منتقل کنند. در صورتی که کابل‌های معمولی تا 9 وات توان انتقال انرژی را دارند.

معایب پورت لایتنینگ ایفون  

در کنار تمام این ویژگی‌های مثبتی که برای پورت لایتنینگ اپل برشمردیم؛ این پورت معایبی هم دارد. پورت لایتنینگ از قابلیت فست شارژ پشتیبانی نمی‌کند. با توجه به این که بیشتر گوشی‌های اندرویدی جدید با فناوری شارژ سریع عرضه می‌شود؛ فست شارژنبودن پورت‌ محصولات اپل کمی غیرقابل‌هضم است. البته همان طور که گفتیم کابل لایتنینگ اصل سرعت شارژ بسیار بالایی دارد و فست‌شارژنبودن آن‌ اصلا باعث نارضایتی کاربران نمی‌شود. به همین دلیل است که وقتی از کاربران اپل می‌پرسید، مشکل کابل شارژ لایتنینگ چیست، جواب دیگری دریافت خواهید کرد. بیشتر آن‌ ها گلایه دارند که سرعت انتقال داده کابل لایتنینگ مثل سرعت شارژ آن رضایت‌بخش نیست. بنابراین، این مورد را هم می‌توان در لیست معایب پورت لایتنینگ آیفون قرار داد. از دیگر معایب این پورت اختصاصی‌بودن آن است. پورت‌های لایتنینگ فقط در محصولات اپل دیده می‌شوند. بنابراین کاربران نمی‌توانند از همان کابلی که برای شارژ سایر دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند؛ آیفون، آیپد و غیره خود را هم شارژ کنند.

پورت USB-C جایگزین پورت لایتنینگ آیفون می گردد

بد نیست بدانید که اتحادیه اروپا قانونی را برای الزام تمام تولیدکنندگان به استفاده از پورت USB-C تصویب کرده است. این اتحادیه تصمیم دارد برای کاهش ضایعات الکترونیکی پورت تایپ سی را به یک استاندارد جهانی تبدیل کند. پس به زودی تمام دستگاه‌های دیجیتالی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ‌ها، هندزفری‌های بلوتوثی و غیره به این درگاه مجهز می‌شوند. بنابر این قانون، شرکت اپل هم پورت‌های لایتنینگ خود را کنار گذاشته و به ‌جای آن ‌ها از درگاه‌ های تایپ سی استفاده می‌کند. البته اپل برای نپذیرفتن این قانون مقاومت زیادی از خود نشان داد ولیکن در حال حاضر جدیدترین محصولات خود مثل آیپد پرو، آیپد ایر و غیره را با پورت تایپ سی به بازار عرضه کرده. بسیاری از کاربران از این تصمیم اپل ناراضی هستند و معتقدند که پورت‌های لایتنینگ کارایی و مقاومت بیشتری دارند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)