جیلبریک آیفون

جیلبریک آیفون

مزایا و خطرات جیلبریک آیفون چیست

شاید وسوسه شده ‌اید که گوشی آیفون خود را جیلبریک کنید. با وجود محدودیت‌های دست‌وپاگیری که اپل برای کاربران آیفون تعریف کرده، نه تنها شما که دیگران هم خیلی دوست دارند که این کار را امتحان کنند. جیلبریک بهترین روش برای دورزدن همین محدودیت‌های نرم‌افزاری اپل است؛ اما متاسفانه مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد می‌کند. به همین دلیل هم نسبت به سال 2018 دیگر کمتر کاربری مثل شما در فکر جیلبریک آیفون خود است. با این وجود، آمارها نشان می‌دهد که هنوز هم 9درصد از کاربران به امید بهبود عملکرد آیفون خود این کار را انجام می‌دهند. بیاید ببینیم که آیا کار درستی انجام می‌دهند یا نه و اصلا منظور از جیلبریک آیفون چیست. جیلبریک آیفون چیست؟ معنی jailbreak را باید بدانید. آیا معنی خود کلمه  jailbreak را می‌دانید؟ این کلمه به معنی «فرار از زندان» است. جیلبریک آیفون هم درست مثل روت کردن گوشی‌های اندرویدی فرایندی است که آیفون شما را از محدودیت‌های سیستم‌عامل آن آزاد می‌کند. البته سیستم‌عامل IOS که روی آیفون‌ها نصب است، در مقایسه با اندروید قانون‌ها و محدودیت‌های بیشتر دارد. با کمک این محدودیت‌های آیفون‌، اپل می‌تواند امنیت کاربر را بیشتر تضمین و تجربه کاربر بهتری برای او ایجاد کند. ناگفته نماند که وقتی گوشی خود را جیلبریک می‌کنید، فقط از نظر نرم‌ افزاری تغییراتی در سیستم‌عامل گوشی خود به وجود می‌آورید؛ اما سخت افزار آن را تغییر نمی‌دهید. پس از این تغییرات دست شما باز خواهد شد. می‌توانید ظاهر و عملکرد سیستم‌عامل گوشی خود را براساس نیازها و خواسته‌های‌تان تنظیم کنید؛ برنامه‌هایی مختلف را از منابعی به غیر از اپ استور دانلود کنید؛ به سیستم فایل IOS دسترسی داشته باشید و... حالا که فهمیدید جیلبریک آیفون یعنی چه، برویم ببینیم که آیا با وجود این همه زرنگی اپل، هنوز هم در سال 2023 می‌توان آن را دور زد یا نه؟

آیا هنوز هم امکان جیلبریک کردن آیفون وجود دارد؟

معلوم است که اپل به شدت با جیلبریک کردن گوشی‌های آیفون مخالف است. به همین دلیل در سال‌های گذشته روی روش‌های جلوگیری از جیلبریک دستگاه‌های خود تمرکز ویژه‌ای داشته است. قبل‌ترها هکرهای زیادی به محض انتشارایک نسخه جدید از سیستم‌عامل اپل راه‌هایی برای شکستن محدودیت‌های آن پیدا می‌کردند. سپس این راهکارها را در دسترس عموم قرار می‌دادند. این روزها اما جیلبریک آیفون مثل قبل به راحتی و فقط با دانلود یک برنامه خاص امکان‌پذیر نیست. برای مثال در سال 2021 اپل IOS15 و بعد از آن IOS16 را با حفاظ‌های امنیتی ویژه‌ای منتشر کرد که دسترسی برنامه‌ها به داده‌های شخصی کاربران در آن بسیار مشکل است. با این حال، هنوز هم امکان جیلبریک یک دستگاه IOS وجود دارد.

آیا جیلبریک کردن آیفون کار درستی است؟ مزایا و معایب جیلبریک آیفون

با jailbreak می‌توانید گوشی خود را کاملا متناسب با سلیقه و نیازتان تنظیم کنید. برای مثال تغییر فونت آیفون پس از جیلبریک خیلی راحت‌تر خواهد شد؛ اما به نظر می‌رسد این تغییرات و تنوع ارزش امتحان‌کردن را ندارد. مزایای جیلبریک در نگاه اول ممکن است هر کاربری را مثل شما وسوسه کند؛ اما توصیه می‌کنیم که بدون درنظرگرفتن خطرات این کار اقدام نکنید. برای این که خودتان هم بتوانید بهتر تصمیم بگیرید، در ادامه مزایا و معایب این کار را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

مزایای جیلبریک آیفون

اول از همه به سراغ مزایایی جیلبریک می ‌رویم که اتفاقا کم هم نیستند.

_ امکان حذف برنامه ‌های پیش‌فرض آیفون بعد از جیلبریک

روی گوشی‌ های آیفون یک سری برنامه‌های پیش‌فرض نصب است. حتما می‌دانید که IOS اجازه حذف بعضی از این برنامه‌ های پیش ‌فرض مانند Weather، Games Center  و ... را نمی‌ دهد. این برنامه‌ها حافظه زیادی را اشغال می ‌کنند. از طرف دیگر، نمی‌توان روی گوشی‌های آیفون از کارت حافظه استفاده کنید. همه این محدودیت‌ها باعث ایجاد مشکل برای بعضی از کاربران خواهد شد. آن‌ها همیشه به دنبال راه‌های خالی کردن حافظه داخلی آیفون هستند. در صورتی که Jailbreaking این امکان را برای شما فراهم می‌کند که برنامه‌های پیش‌فرض اپل را حذف کرده و به‌جای آن‌ها برنامه‌های دلخواه‌تان را نصب کنید.

_ سفارشی ‌سازی آیفون از مزیت‌های جیلبریک‌کردن

بعضی از کاربران هستند که دوست دارند والپیرها، منوها، آیکون‌ها و غیره خاص و متفاوتی در گوشی آیفون خود داشته باشند. اگر از این کاربران بپرسید که دلیل‌شان از جیلبریک آیفون چیست، قطعا به امکان شخصی‌سازی گوشی خود اشاره می‌کنند. جیلبریک کردن آیفون شما را از محدودیت‌ها آزاد می‌کند. می‌توانید با انعطاف بیشتری ظاهر سیستم‌عامل خود را تغییر دهید. اگر شما هم از این دسته کاربران هستید و این تغییرات را دوست دارید، شاید به فکر جیلبریک افتاده‌اید؛ اما عجله نکنید. بدون خواندن خطرات این کار دست به کار نشوید.

_ استفاده از بلوتوث؛ از جالب‌ترین مزیت ‌های jailbreak

بعد از جیلبریک می‌توانید مثل همه گوشی‌های اندرویدی بلوتوث آیفون خود را روشن کنید و فایل‌های‌تان را به دستگاه‌های دیگر انتقال دهید.

_ امکان نصب برنامه‌های متنوع یکی از مزیت ‌های جیلبریک

حتما می‌دانید که کاربران اپل فقط باید برنامه‌های موردنیاز خود را از اپ استور دانلود کنند. بنابراین، اگر نیاز به اپلیکیشنی داشته باشید که در این سایت نیست، باید دور آن را خط بکشید. در صورتی که این محدودیت با جلیبریک آیفون برداشته خواهد شد. در این صورت شما می‌توانید به سراغ اپ استورهای غیررسمی مثل  Cydiaبروید. این اپ استورها صدها برنامه کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهند که با کمک آن‌ها می‌توانید قابلیت‌ها و عملکردهای آیفون خود را تغییر یا ارتقا دهید. به‌علاوه در این اپ استورهای غیررسمی می‌توانید به نسخه رایگان برنامه‌هایی دسترسی داشته باشید که در اپ استور رسمی پولی هستند.

خطرات و معایب جیلبریک آیفون

حالا که دانستید مزایای جیلبریک آیفون چیست، نوبت به آشناشدن با خطرات و معایب آن می‌رسد. خطراتی که باید آن‌ها را جدی بگیرید.

_ محدود شدن دسترسی به سرویس ‌های اپل

انگیزه خیلی از کاربران برای جیلبریک آیفون چیست؟ دسترسی به قابلیت‌ ها و سرویس‌ های بیشتر. با این حال، گاهی اوقات ممکن است که جیلبریک نتیجه معکوس داشته باشد. یعنی شما دیگر امکان استفاده از خدماتی مثل: iCloud، iMessage، FaceTime، Apple Pay، Weather ، Stocksو ... را از دست بدهید.

_ جیلبریک مجوز ورود بدافزار ها و ویروس ‌ها

اپل خیلی روی امنیت آیفون ‌ها خود حساس است. به همین دلیل یک حصار محکم دور IOS کشیده تا آن را از ویروس‌ها، تروجان‌ها، بدافزارها، نرم‌افزارهای مخرب و غیره دور نگه دارد. به همین دلیل خیلی بعید است که یک آیفون درگیر ویروس شود. جیلبریک این حصار امنیتی را می‌شکند. بنابراین، آیفون‌های جیلبریک‌شده هم در برابر ویروس‌ها، بدافزارها و غیره خیلی آسیب‌پذیرتر می گردند. به‌علاوه، هک کردن گوشی‌های جیلبریک شده بسیار آسان‌تر است. به خصوص اگر برنامه‌‌های مختلفی را هم از سایت‌های گوناگون روی آن‌ها نصب کنید.

_ غیرفعال‌ شدن آپدیت خودکار؛ از معایب جیلبریک

آیفون‌های معمولی به محض انتشار یک نسخه جدید ios به صورت خودکار به‌روزرسانی می گردند. در آیفون‌های جیلبریک شده؛ اما دیگر خبری از آپدیت خودکار نیست. شما باید منتظر باشید تا هکرها نسخه جدید سیستم‌عامل اپل را هم هک کنند. سپس آن را روی گوشی خود نصب کنید. مسلم است که جیلبریک‌کردن نسخه جدید هم زمان می‌برد.

_ افزایش میزان مصرف باتری از مشکلات جیلبریک

چرا باتری گوشی اپل زود خالی می شود؟ یکی از دلایل این مشکل همین جیلبریک است. حتما شنیده‌اید که خیلی از کاربران بعد از جیلبریک‌ آیفون با این مشکل روبرو شده ‌اند.

_ باطل ‌شدن گارانتی بعد از جیلبریک آیفون

از آن‌جایی که اپل با جیلبریک به شدت مخالف است، پس دور از انتظار نیست که با این کار گارانتی دستگاه‌ها را باطل کند. در نتیجه، اگر با مشکلاتی مانند داغ شدن گوشی آیفون، کندشدن و ... آن روبه‌رو شوید، مراکز معتبر تعمیر آن را قبول نمی‌کنند.

_ هنگ‌کردن از خطرات جیلیبریک آیفون

برخی از کاربران گفته‌ اند که بعد از جیلبریک آیفون آن‌ها دچار مشکل شده است. برای مثال: تماس برقرار نمی‌کند؛ ری‌استارت نخواهد شد؛ برنامه‌ها نصب شده روی آن درست جواب نمی‌دهند و غیره. البته ناگفته نماند که جیلبریک به خودی خود این مشکلات را ایجاد نمی‌کند؛ اما گوشی را در معرض خطراتی قرار می دهد که باعث بروز این دردسرها می گردند.

_ افزایش احتمال حذف خود به‌ خود اطلاعات در آیفون ‌های جیلبریک

با این که کمتر دیده شده؛ اما ممکن است بدون هیچ دلیلی اطلاعات خود را در آیفون‌های جیلبریک شده از دست بدهید؛ آن هم برای همیشه. از عکس‌ها و ویدیوها گرفته تا پیامک‌ها و ... .

از کجا بفهمیم گوشی جیلبریک شده

یکی از دغدغه ‌هایی که کاربران هنگام خرید یک گوشی دست‌ دوم پیدا می ‌کنند، همین است که چگونه می‌توانیم یک آیفون جیلبریک‌شده را تشخیص دهیم؟ ساده ‌ترین راه این است که به اپ استور سر بزنید. بین اپلیکیشن‌ها، برنامه‌ای را برای این کار پیدا کنید. اپلیکیشن‌های زیادی هستند که می‌توانند در عرض چندثانیه جیلبریک آیفون موردنظرتان را تشخیص دهند؛ اما متاسفانه اپل با این اپلیکیشن‌ها هم مخالف است. بنابراین، اگر متوجه آن‌ها شود، سریع از روی اپ استور حذف‌شان می‌کند.با وجود این، امتحانش ضرری ندارد. شاید اپلیکیشنی به تازگی منتشر شده باشد که از چشم اپل دور مانده باشد. راه دوم این است که به دنبال برنامه‌ای به نامCydia  باشید. این برنامه حتما به صورت اتوماتیک روی گوشی‌های جیلبریک‌شده نصب خواهد شد.

نحوه حذف جیلبریک آیفون

اگر بعد از خواندن معایب جیلبریک آیفون از این کار پشیمان شدید، ناراحت نباشید. می‌توانید آیفون خود را به روز اول برگردانید. البته این کار بسته به نوع جیلبریک ممکن است کمی دردسر داشته باشد. به‌علاوه، شاید شنیده باشید که با یک ریست ساده جیلبریک ناپایدار حذف خواهد شد و همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد؛ اما باید بدانید که بهترین راه برای حذف تمام آثار جیلبریک بازگردانی آیفون به تنظیمات کارخانه با برنامه iTunes است. البته در نظر داشته باشید که با این کار همه اطلاعات روی آیفون شما حذف می گردند. پس قبل از هر چیز از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان بگیرید. برای این کار می‌توانید از گزینه iCloud backup که در بخش iCloud تنظیمات وجود دارد، استفاده کنید. بعد از گرفتن بکاپ راه برگرداندن جیلبریک آیفون چیست؟ کافی است که مراحل زیر را طی کنید.

  • آیفون خود را به کامپیوتر یا لپ تاپ‌تان متصل کنید.
  • برنامه iTunes را اجرا کنید.
  • در ستون سمت چپ روی نام آیفون خود کلیک کنید.
  • در تب Summary گزینه Restore را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
  • برای تایید ریست‌شدن آیفون روی Yes کلیک کنید.
  • بعد از ریست‌شدن آیفون هم می‌توانید انتخاب کنید که نسخه پشتیبان دوباره روی گوشی تنظیم شود یا نه.

امنیت اطلاعات خود را با جیلبریک به خطر نیندازید

اگر مطلب را خوانده باشید، می‌دانید که دقیقا منظور از جیلبریک آیفون چیست و چه مزایا و معایبی دارد. بنابراین، می‌توانید خیلی راحت خودتان این موارد را سبک و سنگین کنید و تصمیم درست را بگیرید. توصیه ما این است که آیفون خود را جیلبریک نکنید. با وجود این، اگر برای این کار اقدام کردید، فراموش نکنید که به صورت مرتب از داده‌های خود نسخه پشتیبان بگیرید. با این کار در صورت بروز مشکل و ازدست‌دادن اطلاعات خود کمتر به دردسر می‌افتید. همچنین پس از جیلبریک هر برنامه ‌ای را روی آیفون خود نصب نکنید. قبل از این کار حتما نظرات دیگر کاربران را بخوانید تا از مخرب‌بودن آن مطمئن شوید. به‌علاوه، بهتر است که یک برنامه امنیتی قدرتمند مثل یک آنتی‌ویروس قوی هم روی گوشی خود نصب کنید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)