راهکارهای خاص برای بالا بردن سرعت اندروید

راهکارهای خاص برای بالا بردن سرعت اندروید

بهترین راه برای بالا بردن سرعت اندروید

چرا سرعت اندروید گوشی پایین است؟ فرقی نمی‌کند که سال‌هاست گوشی اندرویدی خود را خریده‌اید یا یک گوشی به‌روز دارید؛ در هر صورت ممکن است شما هم درگیر این مشکل شوید. دلیل کم‌شدن سرعت گوشی اندروید می‌تواند سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد. پربودن حافظه گوشی، نصب برنامه‌های خراب، قدیمی‌بودن نسخه اندروید و حتی باتری مشکل‌دار همگی می‌توانند سرعت گوشی شما را تحت‌تاثیر قرار دهند. حالا چگونه سرعت گوشی اندروید را بالا ببریم؟ برای حل مشکل کندبودن اندروید راهکارهایی زیادی وجود دارد؛ از ریست‌کردن گوشی گرفته تا برگرداندن آن به تنظیمات کارخانه. بعضی از این راهکارها واقعا جواب می‌دهند و بعضی شاید برای گوشی شما بی‌فایده باشند. ما سعی کردیم راهکارهایی را پیدا و به شما معرفی کنیم که واقعا برای بالا بردن سرعت اندروید موثر هستند. البته به راهکارهای بی‌تاثیر هم اشاره‌ می‌کنیم تا وقت خود را برای امتحان‌کردن آن‌ها تلف ننمائید.

_ خلوت‌ کردن صفحه اصلی؛ اولین ترفند افزایش سرعت گوشی اندرویدی

تصاویر پس‌زمینه متحرک و ویجت‌ها بسیار جذاب هستند؛ اما می‌توانند سرعت گوشی شما را کم کنند. حتما می‌دانید که سرعت گوشی همراه به چه عواملی بستگی خواهد داشت؛ به منابع سخت ‌افزاری آن. والپیپر های متحرک و ویجت‌ ها از همین منابع سخت‌ افزاری گوشی شما بهره گیری می ‌کنند و حتی در پس‌زمینه به صورت مرتب آپدیت خواهند شد. برای همین طبیعی است که روی سرعت گوشی تاثیر بگذارند. به ویژه در گوشی‌هایی که رم زیادی ندارند یا پردازنده آن‌ها قدیمی است. پس برای اولین قدم والپیپرهای متحرک و ویجت‌های اضافی را حذف نمائید. به‌خصوص، اگر بعد از خارج‌شدن از یک برنامه، صفحه اصلی گوشی خود را خالی می‌بینید و باید چند ثانیه منتظر بمانید تا ویجت‌ها و پس‌زمینه صفحه بارگیری شوند. در این صورت، احتمالا با همین ترفند ساده قادر خواهید بود سرعت اندروید گوشی خود را بیشتر نمائید.

_ تغییر مرورگر پیش فرض برای بالا بردن سرعت گوشی اندرویدی

کروم مرورگر پیش فرض گوشی‌های اندروید است. این مرورگر اگرچه سرعت بالایی دارد، اما پرحجم و سنگین است. کروم در هنگام اجرا منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی را در گوشی شما اشغال می‌کند. بنابراین، اگر به آن زیاد عادت نکرده‌اید؛ بهتر است که با یک مرورگر سبک‌تر آن را جایگزین نمائید. برای مثال قادر خواهید بود به سراغ مرورگر Puffin بروید که در چند تست به عنوان سریع‌ترین مرورگر اندرویدی شناخته شده. اگر هم به‌ دنبال مرورگری شبیه به همان کروم هستید، قادر خواهید بود بهBrave  یاDuckDuckGo  نگاهی بیندازید. این دو مرورگر مبتنی بر Chromium هستند؛ اما فضای کمتری را در مقایسه با آن اشغال می‌کنند. ناگفته نماند که گاهی کندبودن اینترنت روی سرعت گوشی هم تاثیر می‌گذارد و شما تصور می‌نمائید که مشکل از اندروید است.

_ برنامه‌ های پرحجم؛ از اصلی‌ترین دلایل کندشدن گوشی اندروید

همه ما عادت کردیم که روی گوشی‌های خود ده‌ها برنامه و بازی نصب کنیم. بعضی از این برنامه‌ها و بازی‌ها بیش از حد سنگین هستند و می‌توانند سرعت گوشی ما را تحت تاثیر قرار دهند. این برنامه‌ها یا بازی‌ها حتی زمانی هم که باز نیستند، ممکن است در پس‌زمینه برای آپدیت، همگام سازی و ... اجرا شوند. پس یک‌ بار دیگر به برنامه‌ها و بازی‌های نصب‌شده روی گوشی خود نگاهی بیندازید. اگر به برنامه‌ای نیاز ندارید، آن را حذف نمائید. برای دسترسی به لیست برنامه‌های موجود روی گوشی خود قادر خواهید بود:

  • وارد تنظیمات گوشی شوید و روی گزینه Apps یا برنامه‌ها ضربه بزنید.
  • دوباره گزینه APPs یا برنامه‌ها را انتخاب نمائید.
  • سپس از قسمت بالا تب All یا همه را انتخاب نمائید.
  • در این لیست قادر خواهید بود روی هر کدام از برنامه‌های‌ موردنظر خود ضربه بزنید و سپس آن‌ها را Uninstall یا Disable نمائید.

جالب است بدانید که حذف فیس‌بوک به تنهایی می‌تواند 15درصد سرعت اندروید گوشی شما را بیشتر کند. پس برای این که نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است که بازی‌ها یا اپلیکیشن‌های سنگینی مثل اسنپ چت یا فیس‌بوک و غیره را هم حذف نمائید. نگران نباشید. قادر خواهید بود به جای آن‌ها برنامه‌های کم‌حجم‌تر را نصب نمائید. بعضی از برنامه‌های معروف مثل: جیمیل، اینستاگرام و غیره نسخه‌های لایت هم دارند. این نسخه‌ها با حجم‌های کمتر برای گوشی‌های قدیمی‌تر منتشر شده‌اند و می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند.

_ غیر فعال‌ سازی داده‌ های پس‌زمینه؛ ترفندی برای افزایش سرعت اندروید و کاهش مصرف اینترنت

اندروید طوری طراحی شده است که داده‌های پس‌زمینه اپلیکیشن‌ها را آپدیت می‌کند. در نتیجه، شما به صورت مرتب و در لحظه اعلان‌ اپلیکیشن‌ها رت دریافت می‌نمائید. اگر نیاز ضروری به این اعلان‌ها ندارید، بهتر است که آن‌ ها را غیرفعال نمائید. با غیرفعال‌سازی داده‌های پس‌زمینه تا زمانی که برنامه‌ای را باز ننمائید، اعلانی از آن دریافت نخواهید کرد. در عوض، هم سرعت گوشی را بیشتر می‌نمائید و هم میزان مصرف باتری گوشی همراه و اینترنت آن را کمتر. پس مراحل زیر را پشت سر بگذارید و همگام‌سازی پس‌ زمینه برنامه ‌های مورد نظر را خاموش نمائید:

  • وارد تنظیمات شوید و سپس گزینه Network & Internet را انتخاب نمائید.
  • گزینه Internet را باز نمائید.
  • در قسمت شبکه داده تلفن همراه (mobile data network) روی آیکون تنظیمات ضربه بزنید.
  • گزینه App data usage را انتخاب نمائید.
  • حالا برنامه‌هایی را انتخاب نمائید که می‌خواهید داده‌های پس‌زمینه آن‌ها غیرفعال شوند.
  • بعد از انتخاب برنامه‌ها گزینه Background data را در پایین صفحه انتخاب کرده و آن را خاموش نمائید.

دقت داشته باشید که این گزینه بسته به مدل گوشی شما ممکن است Background app refresh یا allow background data usage یا غیره باشد. اگر احیانا در تنظیمات اندروید خود این گزینه‌ها را پیدا نکردید، از راهکار جایگزین بعدی کمک بگیرید.

_ غیر فعال‌ کردن همگام‌سازی خودکار برنامه ‌ها

Auto-Sync گزینه دیگری است که می‌تواند روی سرعت گوشی اندروید شما تاثیر بگذارد. این گزینه به صورت پیش‌فرض در اندروید فعال است و برنامه‌ها و سرویس‌ها را به صورت مرتب و خودکار آپدیت می‌کند. مشخص است که آپدیت مداوم برنامه‌ها موجب افزایش میزان مصرف باتری گوشی خواهد گردید و بخشی از منابع را هم اشغال می‌کند. برای خاموش‌کردن این گزینه کافی است که وارد تنظیمات گوشی شوید و گزینه حساب‌ها را انتخاب نمائید. سپس در پایین صفحه دکمه همگام‌سازی خودکار را خاموش نمائید.

_ تنظیم سرعت اجرای برنامه ‌ها؛ موثرترین راهکار افزایش سرعت گوشی اندروید

تنظیم سرعت اجرای عملکردها یکی از راه‌های بسیار موثر برای حل مشکل کندبودن اندروید است. برای این که بتوانید این تنظیمات را در گوشی خود انجام دهید، باید اول گزینهDeveloper  گوشی را فعال کرده باشید. با فعال‌کردن این گزینه به لیستی از تنظیمات مربوط به عملکرد و رابط کاربری اندروید دسترسی پیدا می‌نمائید که به صورت پیش‌فرض پنهان هستند. در واقع، این گزینه‌ها فقط برای برنامه‌نویسان و حرفه‌ای‌ها در نظر گرفته شده‌اند. پس اگر تابه‌حالDeveloper  گوشی خود را فعال نکرده‌اید، اول مرحله یک را پشت سر بگذارید. در غیر این صورت، به سراغ مرحله دوم بروید و سرعت اجرای عملکردها را تنظیم نمائید.

مرحله اول: فعال‌سازی گزینهDeveloper 

  • وارد تنظیمات گوشی اندرویدی خود شوید.
  • به پایین صفحه اسکرول کرده و گزینه about phone (درباره تلفن) را انتخاب نمائید.
  • روی گزینه Software information (اطلاعات نرم‌افزار) ضربه بزنید.
  • سپس روی Build number (شماره ساخت یا سریال) هفت مرتبه پشت سر هم ضربه بزنید.
  • اگر اولین باری است که این کار را انجام می‌دهید، با هربار لمس علامتی برای نشان‌دادن تعداد ضربه‌ها به شما نمایش داده خواهد گردید.

اگر به ‌درستی مراحل را پشت سر گذاشته باشید، گزینه‌های توسعه‌دهنده برای شما فعال خواهند شد. قادر خواهید بود به صفحه تنظیمات گوشی برگردید و این تنظیمات را در انتهای صفحه مشاهده نمائید.

مرحله دوم: تنظیم سرعت اجرای عملکردها

  • تنظیمات را باز نمائید و روی گزینه System ضربه بزنید.
  • اگر گزینه Developer options را می‌بینید، آن را لمس نمائید؛ در غیر این صورت، اول روی گزینهAdvanced ضربه بزنید تا به Developer options دسترسی پیدا نمائید.
  • حالا قادر خواهید بود گزینه‌های مربوط به تنظیمات سرعت را پیدا نمائید. یعنی گزینه‌های زیر:
  •  Window animation scale یا مقیاس انیمیشن پنجره: مربوط به سرعت اجرای برنامه‌ها و پنجره‌های پاپ آپ؛
  •  Transition animation scale یا مقیاس انیمیشن انتقال: مربوط به سرعت حرکت بین پانل‌های صفحه اصلی و بخش‌های داخل برنامه‌ها؛
  • و Animator duration scale یا مقیاس مدت زمان انیماتور: گزینه مربوط به سرعت انیمیشن‌های رابط کاربری مانند باز و بسته‌ کردن برنامه‌ ها، بازکردن قفل گوشی و غیره.
  • روی هر کدام از این گزینه‌ها ضربه بزنید و آن‌ها را روی 0.5x تنظیم نمائید. هرچه عددی که انتخاب می‌نمائید، کمتر باشد، زمان اجرای عملکردها سریع‌تر خواهد گردید. حتی قادر خواهید بود آن‌ها را به کل خاموش نمائید.

چگونه سرعت گوشی اندروید را بالا ببریم

به نظر می‌رسد که نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس امنیت گوشی‌های اندروید را تضمین می‌کنند؛ اما در حقیقت آن‌ قدر ها هم که فکر می ‌نمائید ضروری نیستند. این برنامه‌ ها سرعت گوشی شما را کم می‌کنند و از همه بدتر موجب خالی شدن باتری گوشی همراه شما هم خواهند شد. با حذف این برنامه‌های ضدویروس اتفاق خیلی بدی در انتظار گوشی شما نیست. البته به شرطی که:

  • برنامه‌ها و بازی‌ها خود را فقط از منابع رسمی مثل گوگل پلی یا بازار نصب نمائید؛
  • هنگام بازدید از سایت‌ها روی پنجره‌های پاپ‌آپ کلیک ننمائید؛
  • و هر لینکی که در شبکه‌های اجتماعی یا پیامک‌ها برای‌تان ارسال خواهد گردید، باز ننمائید؛

آپدیت اندروید و برنامه ‌ها برای بالا بردن سرعت گوشی

هر نسخه جدیدی از اندروید که منتشر خواهد گردید، نسبت به نسخه قبلی سرعت و عملکرد بهتری دارد. بنابراین، اگر زمان زیادی است که گوشی خود را آپدیت نکرده‌اید، همین حالا به تنظیمات بروید و آن را آپدیت نمائید. برای ارتقاء اندروید گوشی کافی ست گزینه About device (درباره دستگاه) و سپس Software update (آپدیت نرم‌افزار) را انتخاب نمائید. بهتر است که برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی خود را هم آپدیت نمائید. برای این کار قادر خواهید بود به گوگل پلی بروید و از طریق گزینه «مدیریت برنامه‌ها و دستگاه‌ها» اپلیکیشن‌ها را آپدیت نمائید.

چه راهکارهایی موجب افزایش سرعت اندروید نخواهند شد

تا اینجا راهکارهایی را معرفی کردیم که واقعا روی سرعت اندروید اثر می‌گذارند. به جز این راهکارها روش‌هایی هم هستند که خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند موجب افزایش سرعت اندروید خواهند شد. در صورتی که، یا تاثیری ندارند یا این که برعکس سرعت گوشی اندروید را کمتر هم می‌کنند.

_ بستن برنامه ‌ها موجب بالا رفتن سرعت اندروید نخواهد گردید

در اندروید وقتی که از یک بازی یا برنامه خارج خواهد گردید، آن برنامه بسته نخواهد شد؛ بلکه به پس‌زمینه منتقل خواهد گردید. این برنامه در حالت آماده‌به‌کار باقی می‌ماند تا اگر دوباره آن را باز کردید، با سرعت بالاتری اجرا شود. خیلی‌ها تصور دارند که این برنامه‌های بازمانده در پس ‌زمینه منابع سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری را اشغال می‌ کنند. در صورتی که این تصور اشتباه است. اندروید منابع خود را به صورت خودکار مدیریت می‌کند و اگر نیاز به آزادسازی آن‌ ها داشته باشد، برنامه‌های تعلیق‌شده را به صورت اتوماتیک می‌بندد. پس بستن این برنامه‌ها هیچ تاثیری روی سرعت یا میزان مصرف باتری گوشی نمی‌گذارد.

_ نصب برنامه ‌های جانبی برای بالا بردن سرعت گوشی اندروید بی ‌فایده است

اگر سری به گوگل پلی بزنید، برنامه‌های زیادی را پیدا می‌نمائید که ادعا می‌کنند موجب بهبود عملکرد و سرعت گوشی‌های اندرویدی خواهند شد. شاید وسوسه شده باشید که آن‌ها را نصب نمائید؛ اما باید بدانید که آن‌ها نمی‌توانند کار زیادی برای شما انجام دهند. به‌علاوه، معمولا پر از تبلیغات مزاحم هستند که حتی موجب کم‌شدن سرعت گوشی هم خواهند شد. برنامه‌هایDefragmenter هم روی گوشی‌های اندرویدی تاثیری ندارند. چون حافظه گوشی شما نیاز به یکپارچه‌سازی ندارد و اگر نیاز باشد اندروید به صورت خودکار انجام می‌دهد. پس ادعای این برنامه‌ها را هم باور ننمائید. حتی برنامه‌هایTask Killer هم بی ‌فایده هستند. Task Killerها تنها کاری که انجام می‌دهند، بستن برنامه ‌های بازمانده در پس‌زمینه است و ادعا دارند که با این کار فضای RAM گوشی آزاد خواهد گردید. در صورتی که این برنامه‌ها موجب اشغال فضا و منابع گوشی شما نخواهند شد.

دیگر راهکارهای افزایش سرعت اندروید

چگونه سرعت گوشی اندروید را بالا ببریم؟ هشت راهکار برای بالا بردن سرعت اندروید معرفی کردیم. راهکارهایی مثل: حذف ویجت‌ها و والپیپرها، خاموش‌کردن همگام‌سازی خودکار، حذف برنامه‌های بدون‌بهره گیری و غیره. اگر باوجود انجام این راهکارها هنوز هم احساس می‌نمائید که سرعت گوشی شما زیاد نشده است، قادر خواهید بود ترفندهایی دیگری را امتحان نمائید. ترفندهایی مانند ریست‌کردن گوشی، خالی‌کردن حافظه آن یا حتی ریست فکتوری.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)